Regulamin Domu
w Koszalinie i jako ośrodek wsparcia działa na podstawie:
- Ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego
w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U.2019.1347 j.t.), - Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U.2019.1507 j.t.),
- Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 8 marca 2005 r. w sprawie domów
dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży (Dz.U.2005.43.418 z późn. zm.), - Statutu Caritas Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej,
- Regulaminu Domu Samotnej Matki „Dar Życia” im. św. Józefa Caritas Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej.
2.Dom prowadzony jest przez siostry ze Wspólnoty Dzieci Łaski Bożej.
3. Caritas Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej zastrzega sobie jedno wolne miejsce na działalność statutową dla kobiety w ciąży lub matki z dziećmi.
z małoletnimi dziećmi do lat 3.
- zapewnienie schronienia kobietom w ciąży i w okresie okołoporodowym,
- izolowanie osób ubiegających się o pomoc przed sprawcami przemocy,
- wspieranie w przezwyciężaniu sytuacji kryzysowej,
- zapobieganie marginalizacji społecznej przez umożliwienie mieszkankom odnalezienia miejsca w społeczeństwie i powrót do normalności po odrzuceniu ich przez rodziny, partnerów czy środowisko z powodu nieoczekiwanego macierzyństwa lub konieczności przezwyciężenia sytuacji kryzysowej,
- zapobieganie sieroctwu społecznemu przez przygotowanie do świadomego
i odpowiedzialnego wypełniania roli rodzicielskiej, - zapobieganie powielaniu złych wzorców rodzinnych i środowiskowych, a zwłaszcza wzorca wyuczonej bezradności poprzez pracę w Kontrakcie, zawieranym w ramach wspólnie wypracowanego Indywidualnego Programu Usamodzielnienia mieszkanki Domu Samotnej Matki „Dar Życia” im. św. Józefa Caritas Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej.
- zapewnienie całodobowego, okresowego pobytu dla 16 mieszkanek i ich dzieci, przy czym liczba ta może ulegać zmianom, zależnie od możliwości Domu w zakresie spełnienia pozostałych standardów, wynikających z §3 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej w sprawie domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży,
- zapewnienie pokoi jedno i dwuosobowych dla mieszkanek z przynależną do każdego pokoju łazienką,
- zapewnienie odrębnego pomieszczenia do spania oraz wspólnego pomieszczenia do pobytu dziennego dla mieszkanek z dziećmi,
- zapewnienie pokoi dla mieszkanek w ciąży przeznaczonych maksymalnie dla dwóch osób oraz wspólnego pomieszczenia do pobytu dziennego,
- zapewnienie ogólnodostępnej kuchni do sporządzania posiłków oraz dwóch aneksów kuchennych do przyrządzania i spożywania drobnych posiłków,
- zapewnienie pomieszczenia do prania i suszenia,
c) w zakresie opiekuńczo-wspomagającym:
- wspomaganie podstawowej pielęgnacji i opieki nad dzieckiem w czasie choroby matki,
- umożliwienie korzystania ze świadczeń zdrowotnych,
- wspomaganie w załatwianiu spraw osobistych w przypadku wystąpienia takiej potrzeby,
- zapewnienie korzystania z zajęć terapeutycznych, psychologicznych i pedagogicznych,
- w miarę możliwości udostępnienie środków higieny osobistej, środków czystości w sytuacji, gdy mieszkanka nie ma możliwości ich zakupu.
4. Standard podstawowych usług świadczonych przez Dom zapewnia:
a) podmiotowe traktowanie i partnerstwo we wzajemnych relacjach pomiędzy mieszkańcami
i personelem,
b) tworzenie warunków bytowych zbliżonych do domowych i rodzinnej atmosfery,
c) uwzględnianie indywidualnych potrzeb mieszkanek i ich dzieci,
d) stwarzanie warunków do rozwoju osobowego,
e) poszanowanie sfery prywatności mieszkanek,
f) opracowanie i realizację Indywidualnych Programów Usamodzielnienia mieszkanek, które mają na celu umożliwienie podjęcia samodzielnego życia w godnych warunkach,
g) indywidualnie uzgadniane i dokumentowane działania podejmowane w ramach Indywidualnego Programu Usamodzielnienia mieszkanek Domu Samotnej Matki „Dar Życia” im. Św. Józefa Caritas Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej.
II ZASADY FUNKCJONOWANIA DOMU
2. Do Domu nie są przyjmowane osoby niepełnoletnie, zaburzone lub chore psychicznie
oraz niepełnosprawne w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz osoby czynnie uzależnione
od alkoholu, narkotyków i innych środków psychoaktywnych.
3. W przypadku osoby uzależnionej warunkiem przyjęcia jest podjęcie terapii.
4. Osoba przebywająca w Domu ponosi koszty utrzymania za siebie i swoje dzieci, zgodnie z art. 97 ustawy o pomocy społecznej. Opłat należy dokonać ze środków własnych lub refundacji przez właściwy ośrodek pomocy społecznej do końca każdego miesiąca pobytu.
5. Kryteria zgłaszania się i przyjmowania osób do Domu Samotnej Matki „Dar Życia” im. w. Józefa Caritas Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej:
a) Osoba ubiegająca się o pobyt w Domu kontaktuje się osobiście (przynajmniej telefonicznie)
z personelem dyżurującym, nawet gdy potrzebę przyjęcia zgłosił uprzednio pracownik ośrodka pomocy społecznej,
b) Przed planowanym przyjęciem należy dostarczyć do biura Domu Samotnej Matki następującą dokumentację: pisemny wniosek o przyjęcie (załącznik nr 2), jeśli osoby są kierowane przez ośrodek pomocy społecznej, to skierowanie i rodzinny wywiad środowiskowy z ośrodka pomocy społecznej właściwego ich miejscu zamieszkania, orzeczenie o niepełnosprawności
lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, pisemne aktualne opinie: ośrodka kierującego
z uzasadnieniem potrzeby pobytu w Domu, pedagoga, psychologa, wychowawcy (dotyczy osób
z placówek opiekuńczo-wychowawczych resocjalizacyjnych),
c) W dniu przyjęcia wymagane jest posiadanie następujących dokumentów: dokument tożsamości, dokument potwierdzający ubezpieczenie zdrowotne, skrócony odpis aktu urodzenia dziecka, książeczkę zdrowia dziecka bądź kartę ciąży.
d) Wymagane jest przed przyjęciem podpisanie następujących oświadczeń:
- o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych dla celów realizacji usług i zadań wykony-
wanych przez Dom Samotnej Matki „Dar Życia” im. św. Józefa Caritas Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych
w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawach swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO) – w tym dla celów statystycznych
i archiwalnych oraz w obszarze udzielenia pomocy i wsparcia (załącznik nr 3), - o przestrzeganiu Regulaminu (załącznik nr 4),
- o udostępnianie wizerunku swojego i dzieci (załącznik nr 5),
- o wysokości osiąganych dochodów własnych (załącznik nr 6).
- odczyn WR
- badanie kału na nosicielstwo,
- badanie ginekologiczne,
- test na HIV,
- badanie dermatologiczne.
i jest traktowana na równi z innymi,
b) W okresie pobytu w Domu mieszkanka ma prawo do: utrzymywania kontaktów
z rodziną i znajomymi, kontynuowania nauki, podwyższania kwalifikacji zawodowych, podjęcia pracy, podjęcia terapii, spotkań z psychologiem, korzystania z opieki zdrowotnej, urodzenia, opieki
i wychowywania dziecka, bezpieczeństwa, podejmowania wszelkich działań wspierających włączenie społeczne i wzmacniające proces usamodzielnienia, uczestniczenia w treningu kulinarno-gospodarczym,
d) Mieszkanki mają prawo, w pomieszczeniach do tego wyznaczonych, przyjmować gości
w godzinach od 10:00 do 18:00 (nie dotyczy spotkań ze specjalistami, pracownikami Domu i służb społecznych), po uzgodnieniu tego z pracownikami Domu,
e) Każda mieszkanka ma prawo do deponowania pieniędzy i rzeczy wartościowych w sejfie
na terenie Domu,
f) Mieszkanki mają prawo do korzystania z pomocy wolontariuszy po uzgodnieniu tego
z koordynatorem wolontariatu. Mieszkanki informują wolontariuszy o sposobach zajmowania się dziećmi oraz przekazują im wszystkie konieczne rzeczy,
g) Mieszkanki, podczas pobytu w Domu, mają prawo do wyjścia bądź wyjazdu z Domu po uprzednim uzgodnieniu czasu i zasad z kierownikiem lub upoważnionym pracownikiem i podpisaniu odpowiednich oświadczeń (złącznik nr 8).
Powrót do Domu następuje nie później niż do godziny 20:00,
h) Każda mieszkanka ma prawo do indywidualnych rozmów z pracownikami Domu,
i) Mieszkanki i dzieci mają prawo do korzystania z wyznaczonych dla nich pomieszczeń codziennego użytku (kuchni, jadalni, pralni, bawialni, suszarni), placu zabaw na terenie przylegającym do Domu oraz sprzętu domowego (lodówki, kuchenki, czajnika, pralki, żelazka, deski do prasowania, suszarki),
j) Mieszkanki mogą organizować na terenie Domu bezalkoholowe przyjęcia z okazji urodzin, imienin, chrzcin itp.
a) Osoba nowo przyjęta winna podporządkować się aktualnie obowiązującemu Regulaminowi
i Zasadom oraz zwyczajom Domu,
i higienę osobistą. Dzieci przebywają z matkami w jednym pomieszczeniu,
d) Mieszkanka ma obowiązek zapewnienia opieki dziecku na czas swojej nieobecności.
Po ustaleniu z kierownikiem lub upoważnionym pracownikiem, może powierzyć opiekę nad dzieckiem innej osobie, po podpisaniu przez nią i przez osobę, która będzie chwilowym opiekunem dziecka, odpowiedniej zgody (załącznik nr 9). Wówczas osoba ta ponosi całkowitą odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo dziecka w czasie sprawowania nad nim opieki,
f) Każda mieszkanka ma bezwzględny obowiązek wykonywać ustalone dyżury i zadania porządkowe związane z funkcjonowaniem Domu jak i z treningiem kulinarno-gospodarczym,
g) Mieszkanka ma bezwzględny obowiązek dokładnego wykonywania poleceń osób odpowiedzialnych za Dom,
h) Mieszkanka ma obowiązek dbania o wszystkie przedmioty i pomieszczenia Domu, porządek na terenie Domu i w jego obrębie oraz w pomieszczeniach mieszkalnych i sanitarnych. Mieszkanka ma obowiązek dbać o higienę osobistą, odpowiedni ubiór na terenie Domu, zgodny z przyjętymi zwyczajami. Mieszkanki obowiązuje segregacja śmieci, oszczędzanie wody i światła,
i) Mieszkanki obowiązuje przestrzeganie porządku dnia a także określonego czasu posiłków i ciszy nocnej w godzinach od 21:00 do 7:00 (nie dotyczy spotkań ze specjalistami, pracownikami Domu
i służb społecznych),
j) Mieszkanki i dzieci mają zakaz wchodzenia do innych pokoi podczas nieobecności ich mieszkańców,
k) Mieszkanki mają bezwzględny obowiązek czynnego uczestniczenia we wspólnych zebraniach, spotkaniach z psychologiem, spotkaniach edukacyjnych i spotkaniach indywidualnych związanych
z tworzeniem i realizacją Indywidualnego Programu Usamodzielnienia (IPU),
l) Mieszkanka ma obowiązek niezwłocznego informowania pracowników o zauważonych usterkach technicznych i zaistniałych awariach. Jeśli nie zostaną zgłoszone usterki wówczas wszystkie mieszkanki korzystające z danego sprzętu ponoszą odpowiedzialność za zniszczone mienie solidarnie stosownie do treści pkt. 2 lit. h.
m) Każda osoba przebywająca w Domu zobowiązana jest do przestrzegania norm etycznych, kulturalnego odnoszenia się i zachowania zarówno wobec pracowników, specjalistów, współlokatorek, dzieci jak i wolontariuszy oraz przychodzących gości,
n) Każda mieszkanka i osoby odwiedzające mają całkowity zakaz wnoszenia na teren Domu alkoholu, narkotyków, substancji psychoaktywnych i dopalaczy. Na terenie
2. Biorąc pod uwagę dobro mieszkanek i całego Domu, kierownik z uzasadnionych przyczyn,
może przenieść mieszkankę do innego pokoju.
3. Umeblowanie pokoi jest stałe. Ewentualne zmiany należy ustalać z pracownikami.
4. Kierownik jest uprawniony do wydawania zarządzeń oraz do rozstrzygania sytuacji spornych nieujętych w niniejszym Regulaminie.
5. Pod nieobecność Kierownika odpowiedzialność za Dom zostaje przekazana zastępcy.
z jednodniowym wyprzedzeniem. Przed opuszczeniem Domu mieszkanka jest zobowiązana
do podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego (załącznik nr 10).
2. Mieszkanka jest zobowiązana zabrać wszystkie swoje rzeczy.
3. W sytuacjach wyjątkowych mieszkanka może pozostawić rzeczy na okres do 7 dni, po uprzednim sporządzeniu listy rzeczy i złożeniu podpisu przez mieszkankę i kierownika Domu
lub upoważnionego pracownika Domu (załącznik nr 11).
4. Po upływie 7 dni od opuszczenia Domu, w sytuacji gdyby mieszkanka nie odebrała rzeczy pozostawionych w placówce, przechodzą one na własność Domu i zostają rozdane.
im. św. Józefa Caritas Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej i ogólnie przyjętych norm zachowania, mieszkanka może zostać wydalona z Domu.
2. Podstawy do wydalenia z Domu:
a) spożywanie alkoholu, przebywanie pod wpływem alkoholu, posiadanie oraz wnoszenie alkoholu na teren Domu,
b) przyjmowanie, posiadanie, częstowanie lub używanie narkotyków, dopalaczy i innych środków psychoaktywnych,
c) palenie tytoniu i e-papierosów wewnątrz Domu,
d) przywłaszczenie rzeczy będących własnością Domu lub osobistą własnością mieszkańców Domu,
e) stosowanie jakichkolwiek form przemocy wobec mieszkanek, dzieci, pracowników, specjalistów, wolontariuszy i innych osób,
f) niszczenie wspólnego dobra, działanie na szkodę Domu, czyny przestępcze,
g) lekceważenie i nierealizowanie postanowień Indywidualnego Programu Usamodzielnienia oraz brak aktywności w podejmowaniu działań na rzecz poprawy jakości swojego życia,
h) łamanie i niewykonywanie obowiązków zawartych w § 6 niniejszego Regulaminu.
2. Zasady pobytu w Domu określają poszczególne zarządzenia porządkowe wydane przez Kierownika.
3. Dom w celu realizacji swoich zadań współdziała z innymi jednostkami pomocy społecznej, zakładami pracy, organizacjami społecznymi, Kościołem Katolickim, fundacjami, stowarzyszeniami i urzędami administracji państwowej.
4. Działalność Domu może być wspierana przez wolontariuszy.
2. Traci moc obowiązującą uprzednio obowiązujący Regulamin i wszystkie go poprzedzające
w całości.
3. Zmiana treści Regulaminu może nastąpić w formie pisemnej, w tym samym trybie co jego ustanowienie, bądź przez wprowadzenie nowego Regulaminu.
4. Regulamin wchodzi w życie z dniem jego zatwierdzenia i podania mieszkankom Domu
do wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty w placówce.
ANEKS DO REGULAMINU DOMU SAMOTNEJ MATKI „DAR ŻYCIA” IM. ŚW. JÓZEFA CARITAS DIECEZJI KOSZALIŃSKO-KOŁOBRZESKIEJ W KOSZALINIE, OBOWIĄZUJĄCY W OKRESIE EPIDEMII KORONAWIRUSA COVID-19 W POLSCE
u ludzi (Dz.U. z 2008 r. nr 234, poz. 1570 ze zm.).
2. Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. 2020, poz. 374).
3. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 kwietnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U. 2020, poz. 697).
4. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. 1997 nr 129, poz. 844, ze zm.).
5. Polecenie Wojewody zachodniopomorskiego z 12 marca 2020 - JST, jednostki pomocy społecznej - zapewnienie pomocy osobom wymagającym wsparcia (Załącznik nr 1).
6. Instrukcja Wojewody zachodniopomorskiego z 17 marca 2020 - placówki zapewniające schronienie (Załącznik nr 2).
II. ZAKRES I CEL WPROWADZONEJ PROCEDURY
i personelu Domu Samotnej Matki „Dar Życia” im. św. Józefa Caritas Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej w Koszalinie, w czasie trwania pandemii koronawirusa COVID-19.
2. Odpowiedzialnym za wdrożenie Aneksu do Regulaminu i zapoznanie z nim pracowników
i mieszkańców oraz osób czasowo przebywających na terenie Domu, jest Kierownik.
do wykonania, bezpośrednio przed przyjęciem do Domu, testów na obecność koronawirusa. Warunkiem przyjęcia do ośrodka jest przedstawienie ujemnych wyników testów.
2. Jeśli jednostką kierującą do Domu Samotnej Matki jest Ośrodek Pomocy Społecznej, wymaga się, bezpośrednio przed przyjęciem do Domu, wykonania i przedstawienia ujemnych wyników testów na koronawirusa kobiety i jej dzieci lub przejścia 10 - dniowej kwarantanny w odpowiednim izolatorium pod nadzorem pracownika socjalnego właściwego Ośrodka.
IV. ZASADY POBYTU W DOMU
§ 4
2. Dla zachowania bezpieczeństwa i maksymalnej ochrony, stosuje się w Domu częstą dezynfekcję pomieszczeń, powierzchni i sprzętów wspólnego użytku.
3. Mieszkańcy wchodzący na teren Domu są zobowiązani do każdorazowej dezynfekcji rąk, według instrukcji, która widnieje przy wejściach do Domu oraz w każdym pomieszczeniu (Załącznik nr 3).
4. W okresach zaostrzenia epidemii COVID-19, wyjścia poza teren Domu do miejsc publicznych, zostają ograniczone do niezbędnego minimum, tylko w sytuacjach koniecznych, takich jak np.: wizyta w urzędach, przychodniach medycznych, sądach.
5. W okresach zaostrzenia epidemii COVID-19, zostają ograniczone lub zawieszone odwiedziny osób z zewnątrz, zajęcia grupowe i indywidualne ze specjalistami z zewnątrz oraz działania wolontariuszy na terenie Domu.
6. Mieszkańcy Domu zobowiązani są do jak najczęstszego mycia i dezynfekcji rąk, środkami dostępnymi w Ośrodku. Mycie rąk powinno trwać minimum 30 sekund i odbywać się na zasadach szczegółowo opisanych w instrukcji mycia rąk (Załącznik nr 4). Instrukcja mycia rąk wywieszona jest w widocznym miejscu w łazienkach.
7. Mieszkanki zobowiązane są do codziennego pomiaru temperatury swojej i dzieci, w obecności pracownika dyżurującego, z odnotowaniem wyników na wyznaczonej liście (Załącznik nr 5).